Masaż jako uzupełnienie treningu sportowców

Większość z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważną rolę odgrywa masaż w życiu sportowców zawodowych. Przed treningiem poprawia ukrwienie, odżywienie i utlenienie organizmu, po wysiłku zaś pomaga rozluźnić mięśnie i zwiększyć przepływ krwi. Czy jednak masaż sportowy zarezerwowany jest tylko dla profesjonalistów? Czy jeśli uprawiamy sport z zamiłowania, jest on nam w ogóle potrzebny?

 

Masaż sportowy i klasyczny - różnice

Czym różni się specjalistyczny masaż dla sportowców od tego klasycznego? Ten pierwszy jest przede wszystkim wykonywany z użyciem większego nacisku i mocniejszych ruchów. Stosuje się w nim też specjalistyczne techniki rozciągania i ugniatania mięśni. W odróżnieniu od masażu klasycznego, tutaj terapeuta nie pracuje na całym ciele pacjenta - skupia się raczej na tych jego elementach, które trening najbardziej obciążył. Podstawowym celem tego rodzaju masażu jest rozluźnienie mięśni, przyczepów i wiązadeł, czyli tzw. tkanek miękkich. To właśnie one bowiem zostają poddane największym obciążeniom podczas treningu. Ponadto masaż sportowy wpływa pozytywnie na odżywienie i ukrwienie naszego układu ruchu. Umożliwia także regenerację, zmniejszając napięcie nagromadzone w tkankach. Wszystko to razem nie tylko zwiększy naszą odporność na kontuzje, ale też wzmocni nas i podniesie naszą wytrzymałość.

Inny jest również czas przeprowadzania masażu - podczas gdy ten klasyczny może trwać nawet dwie godziny, masaż sportowy wykonuje się zazwyczaj w czasie nieprzekraczającym 45 minut.

Rozróżniamy trzy rodzaje masażu sportowego. Są to:

  1. masaż przedwysiłkowy - uzupełniający rozgrzewkę

  2. masaż międzywysiłkowy - pomagający utrzymać mięśnie w stanie aktywności pomiędzy treningami lub kolejnymi etapami zawodów

  3. masaż powysiłkowy - mający zredukować napięcie mięśniowe i pobudzić krążenie.

 

Czy mogę korzystać z masażu sportowego, nie będąc profesjonalistą?

 

Niezależnie od tego, czy od lat uprawiamy sport amatorsko, czy właśnie postanowiliśmy o to zadbać, ten rodzaj terapii jest dostępny także dla nas. Nie trzeba być zawodowym sportowcem, by móc korzystać z masażu sportowego. Co więcej, możemy stosować go po każdym treningu, bez obaw, że jego nadmiar źle wpłynie na nasze zdrowie. Masaż sportowy nie zaszkodzi nam bez względu na częstotliwość przyjmowania.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.